طلا و جواهرات به مرور زمان و در نتیجه‌ی استفاده مداوم، درخشش خود را از دست می‌دهند. حتی ممکن است که روی آنها خط و خش‌هایی ایجاد شود. به همین خاطر، بسیار مهم است که انواع طلا، نقره و جواهراتی که دائم استفاده می‌کنید را خودتان در خانه تمیز کنید؛ هر یک سال یا دو سال یک بار هم آن را نزد کارشناس جواهرات ببرید تا آن را برق بیندازد یا در صورت نیاز آبکاری کند.

دلیل کدر و سیاه شدن طلا هم این است که در ساخت آن از دیگر فلزهای گرانبها همانند نقره، مس و نیکل استفاده می‌شود. این فلزها، برخلاف خود طلا وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرند با اکسیژن هوا، سولفور و رطوبت وارد واکنش شیمیایی می‌شوند و این باعث می‌شود تا طلای شما بعد از مدتی سیاه و کدر شود. به همین دلیل است که هر چه عیار طلایی که می‌خرید بالاتر باشد، امکان سیاه شدن آن کمتر می‌شود.

از قرار دادن طلا و جواهرات در دمای زیاد و رطوبت خودداری کنید

جواهرات خود را در یک کمد سرد یا یک اتاق بسیار گرم نگهداری نکنید.بهتر است جواهرات خود را در دمای اتاق و دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری کنید. مکانی را انتخاب کنید که رطوبت پایینی داشته باشد تا از ایجاد لک و تغییر رنگ زودرس جلوگیری شود. انواع مختلف جواهرات مستعد آسیب دما و رطوبت هستند.

یک جعبه جواهرات با روکش نرم انتخاب کنید

مدل های زیادی از جعبه جواهرات پلاستیکی محکم و چوبی وجود دارد، اما برای جواهرات زیبای خود، جعبه ای را پیدا کنید که دارای روکش پارچه ای نرم باشد. تا خطر آسیب دیدن سنگ های قیمتی یا طلای خود را نداشته باشید. مطمعن شوید جعبه جواهرات انتخاب شده دارای قسمت های کافی برای نگهداری همه جواهرات شما بدون جمع شدن آنها روی هم باشد.

تميز کردن طلا

شما مي‌توانيد طلاهاي خود را چند دقيقه‌اي در محلولي از آب و مايع ظرفشويي و يا پودر لباسشويي قرار دهيد و محلول را به همراه طلاي داخل آن بر روي اجاق گاز، جوش بياوريد به اين صورت جرم‌هايي که در لابه‌لاي طلاها و جود دارند به راحتي خارج مي‌شود. لازم به ذکر است اين روش براي شست وشوي جواهرات توصيه نمي‌شود. پس از خروج طلاها و يا جواهرات از محلول‌ها، آنها را با برسي کوچک يا مسواک تميز کنيد؛ سپس آنها را آبکشي کرده و بر روي حوله‌اي قرار دهيد. براي خشک کردن سريع طلاها و جواهرات از سشوار استفاده کنيد.

براق کردن طلا و جواهر

براي براق کردن طلا و جواهر پس از خشک کردن دو روش وجود دارد:
مقداري خاک ارّه از نجاري‌ها تهيه کرده و طلا و جواهرات را درون خاک اره فرو کنيد. سپس با خاک ارّه سطح آنها را مالش دهيد. پس از پاک کردن طلا و جواهر از خرده‌هاي چوب، شفافيت و برق چشم‌گيري را مشاهده مي‌کنيد.

قبل از استحمام يا شستشو با مواد شوينده ي شيميايي طلا و جواهر را از خود جدا کنيد

بايد توجه کنيد که طلا يک فلز حساس است که به راحتي دچار خش مي شود، بنابراين قبل از استفاده از شوينده هايي که خاصيت خورنده دارند طلاي خود را خارج کنيد. کلر هم براي طلا بسيار مضر است و اگر طلا به طور دائم در معرض کلر قرار بگيرد مات و بدرنگ مي شود. بنابراين قبل از رفتن به استخر حتما طلا را از خود جدا کنيد. کلر هم براي طلا بسيار مضر است و اگر طلا به طور دائم در معرض کلر قرار بگيرد مات و بدرنگ مي شود. با دقت بسيار با جواهرات خود به خصوص آنها که ظريف تر هستند برخورد کنيد چراکه احتمال خم شدن يا از شکل خارج شدن آنها وجود دارد.
مصنوعات طلا را جدا از هم نگهداري کنيد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *