حقیقت این است كه هر طلافروشی با صدور فاكتور برای محصول طلا، طلای خریداری شده را تضمین كرده و در قبال اصلی یا تقلبی بودن، آن مسئول است. یك طلا فروش در این زمینه چنین اظهار نظر می‌كند: تشخیص اصل یا تقلبی بودن در اكثر موارد توسط خریداران امكان‌پذیر نیست. اما ما در مقابل فاكتوری كه به شما ارائه می‌كنیم، مسئولیت داریم و باید به اتحادیه طلا و جواهر پاسخگو باشیم.

قبل از خرید طلا لازم است بدانید که طلای ۲۴ عیار طلای خام و با ارزشترین طلا به حساب می‌آید. البته طلای ۲۴ عیار برای زیورآلات مناسب نیست. اینکه می‌گویند طلا عیار ۱۰ دارد بدین معناست که اگر طلا به ۲۴ قسمت تقسیم شود، ۱۰ قسمت آن طلای خالص بوده و ۱۴ قسمت دیگر آن فلز‌های دیگر از قبیل کربن، نقره، روی یا نیکل می‌باشد.

طلا و جواهرات در ایران غالبا با طلای ۱۸ عیار ساخته می‌شوند. طبق تعاریف بالا یعنی ۱۸ قسمت از آن طلای خالص بوده و ۶ قسمت آن از فلزاتی دیگر ساخته شده است. پس نتیجه می‌گیریم هرچقدر عیار طلا بالاتر باشد، آن طلا با ارزشتر و گرانتر خواهد بود.

اصطلاحات مرتبط با طلا

مثقال: هر مثقال طلا برابر با ۶۰۸/ ۴ گرم است.

سوت: هر گرم طلا برابر با ۱۰۰۰ سوت است.

قیراط: هر قیراط طلا برابر با ۲۰۰ سوت می‌باشد.

سکه ربع بهار آزادی: وزنی برابر با ۰۳۲۲۵/ ۲ گرم با عیار ۹۰۰ دارد. (عیار ۲۲ هم خوانده می‌شود)

سکه نیم بهار آزادی: وزنی برابر با ۰۶۶۵ / ۴ گرم با عیار ۹۰۰ دارد.

سکه تمام بهار آزادی: وزنی برابر با ۱۳۳ /۸ با عیار ۹۰۰ دارد.

اجرت: بابت هرگرم ساخت طلا شما باید مبلغی را به عنوان اجرت به طلاساز بدهید. اجرت طلا‌ها می‌توانند متفاوت باشند و معمولا اجرت طلا‌ها با مدل‌های جدیدتر بیشتر هستند.

مظنه یا قیمت طلا: قیمت روز طلا یا مظنه یا فی هر سه معانی یکسانی دارند. قیمت روز طلا معمولا توسط اتحاده اعلام می‌شود. در ایران معمولا مظنه را براساس یک مثقال طلای ۱۷ عیار عنوان می‌کنند. البته قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار آب شده نیز به عنوان مظنه استفاده می‌گردد.

خرید طلا در بازار ایران مستلزم آگاهی از چند نکته مهم و اساسی است.

نخست آن‌که قیمت طلا در ایران در نوسان است و به طور روزانه و گاهاً ساعتی از طریق اتحادیه به طلا فروشان اعلام می‌شود. بنابراین هنگام خرید باید به قیمت روز طلا دقت کنید.

نکته دوم، مسئله اجرت ساخت طلا است که در حقیقت قیمتی است که علاوه بر وزن طلا بابت ساخت آن پرداخت می‌شود. بعضی طلاها کم اجرت هستند و برخی دیگر اجرت بیشتری دارند.

این موضوع دلایل مختلفی دارد و یکی از این دلایل می‌تواند جدید بودن طرح و تازه بودن کالکشن آن طرح خاص از طلا باشد.

همچنین خرید طلای نگین دار نیز می‌تواند قوانین خاص خود را داشته باشد و بسته به نوع نگین و وزن آن، بر روی قیمت طلا تاثیر بگذارد.

نکته بعدی درباره خرید طلا، موضوع عیار طلا است که هنوز برخی درباره آن به طور دقیق نمی‌دانند.

به زبانی ساده، طلای خالص (طلای 24 عیار) به خاطر نرمی و فرم پذیری فراوان، برای استفاده در صنعت زیورآلات مناسب نیست و از این رو این عیار طلا تنها برای شمش‌های طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *